Oppkjøringen

Oppkjøringen, eller den praktiske førerprøven som Statens Vegvesen kaller den, er siste steg før du får førerkortet ditt. Den tar du på en trafikkstasjon. Vegvesenet stiller med sensor, men du må selv stille med bil godkjent for lærekjøring. Det vanlige er at man låner denne av kjøreskolen, slik at man får kjøre med en kjent bil.

Forberedelser til oppkjøringen

Det aller viktigste er at du har kjørt nok bil, både privat og hos kjørelærer til at du mestrer kjøring under forskjellige forhold. Under oppkjøringen blir du testet i det meste, og det er lett å bli stresset om du må gjøre noe du ikke har god erfaring med.

Mange velger å ha en oppvarmingstime sammen med kjørelæreren før oppkjøringen. Det er også noe vi sterkt vil anbefale. Da er du allerede godt inne i kjøreingen når oppkjøringen starter.

Du må også gjennomføre en sikkerhetskontroll før du begynner å kjøre. Da vil du få spørsmål om et spesifikt tema, feks bremsene. Du må da forklare litt om bremsene, og hvordan du kan teste at de virker som de skal. Om du har lest en teoribok vil du være godt forberedt til å gjennomføre en slik sikkerhetskontroll. Vi anbefaler boken Førerprøven.

Krav

Før du får kjøre opp skal følgende være på plass:

  • Du må ha fullført den obligatoriske opplæringen
  • Vandelen din må være i orden
  • Du må allerede ha bestått teoriprøven (ikke mindre enn 3 år siden)
  • Gebyret må være betalt
  • Du må ha med legitimasjon
  • Du må ha skaffet godkjent bil til oppkjøring (som oftest låner man av kjøreskolen)

Fakta om oppkjøringen

  • 55-60 minutter
  • Du er føreren
  • Består av sikkerhetskontroll og kjøring
  • Du får resultatet umiddelbart etter kjøringen
  • Gebyr 980 kr

Oppkjøringen

I motsetning til når du kjører med kjørelæreren er det under oppkjøringen du som er fører, og har ansvar for det som blir gjort under førerprøven.

Før kjøringen starter har vil sensoren stille noen spørsmål vedrørende sikkerhetskontroll av bilen. Deretter får du beskjed om å gjøre deg klar til å kjøre. Du må selv huske på å stille inne setet, ratt og speil, og ta på belter.

Sensor har allerede fått tildelt en rute før kjøringen starter. Vedkommende vil gi deg instrukser underveis om hvor du skal kjøre. Det er viktig å være oppmerksom på at første eller neste til venstre betyr første lovlige vei til venstre. Du må selv sørge for at kjøringen er lovlig, og ikke ta en ulovlig sving selv om det kan høres ut som om sensoren ber deg om å gjøre dette. Som oftest vil du imidlertid få beskjed om å kjøre mot stedsnavn som du finner på skilt. Du kan også bli bedt om å rygge, parkere og snu. Husk at om det ikke er mulig å snu på en trygg måte, kan du bli nødt til å be sensor om å gå ut av bilen for å holde utkikk.

Underveis vil sensoren følge med på hvilke feil du gjør. Noen feil er mindre alvorlige, og vil kun føre til en kommentar etter oppkjøringen. Andre feil, slik som klare vikepliktsbrudd blir sett på som alvorlige, og vil normalt føre til stryk. Om sensoren ser seg nødt til å bryte inn i kjøringen din vil det normalt også føre til stryk.

At sensor noterer underveis trenger ikke å være negativt. Dette skal sensoren gjøre uansett. Slapp av, og gjennomfør hele kjøreturen på best og tryggest mulig måte.

Etter en liten time er kjøreturen ferdig, Husk at også parkeringen og avsluttningen av kjøreturen er en del av kjøreturen. Du må derfor parkere pent, sette på håndbrekk og slå alt som skal slåes av.

Du får svar på om du har bestått eller ikke med en gang, og du vil også få en skriftlig begrunnelse slik at du vet hva du eventuelt må øve mer på. Om sensoren mener du har gode nok ferdigheter til at du kan fortsette å øve deg på egenhånd i trafikken vil du få bestått.

Husk at du ikke er ferdig utdannet som sjåfør fordi du nå har fått førerkortet. Vi kan alle alltid bli bedre sjåfører!

Nyttige linker